هدف دشمن از تحریف عاشورا
برای تحقق هدف حذف اسلام انقلابی، اولین صدایی را که باید حذف می کردند،صدای عالمان دین بود که در فرهنگ تشیّع از هر انحرافی جلوگیری می کنند، لذا تلاش خزنده ای در راستای حذف روحانیت از هیئات مذهبی انجام گرفته و اینک نیز در حال گسترش است.
ظهور : نقطه ثقل هدف دشمن برای تحریف عاشورا
ابعاد مختلف واقعه جانگداز و جریان افتخارآفرین و عزت بخش عاشورا از جهات گوناگونی بارها مورد بررسی قرار گرفته است و همچنان نیز باید محور مطالعات و بررسی ها باشد؛ چرا که امام حسین(ع)، پیشوای همه اعصار و آزادگان جهان است و عاشورای او الهام بخش همه ی ملتهای آزاده و نهضت های عدالت طلبانه ی دنیاست. ارتباط ناگسستنی میان امام و اسلام عزیز، آن هم با تمام جامعیت و ابعاد خود موجب گردیده است که هرجا امام معصوم(ع) حضور داشته باشد، دین با تمام حقیقتش و آن هم بر اساس اقتضائات زمان و مکان جلوه گر گردد.
در این بین، شیعیان با اقامه ی عزای سیدالشهداء(ع)، در حقیقت از بی عدالتی و زورگویی نفرت و تبری می جویند و انزجار خود را از گردن کشان زمانه اظهار و اعلام می دارند. در واقع با این مراسم ها و با این آه و اشک ها، درخت تقوا و انسانیت را آبیاری می کنند و فطرت خود را بارور می سازند و از ثمره آن در زندگی فردی و اجتماعی بهره می گیرند و مهمتر از همه ابعاد سیاسی واقعه ی عاشورا که رکن اصلی این رویداد عظیم است را تعظیم می کنند.
در طول تاریخ، تلاشهای بسیاری برای از بین بردن و منحرف کردن اثرات واقعی این رویداد به عنوان یکی از دو بال اصلی ولایت، انجام شده است که در قالبهای گوناگونی از جمله انحراف افکار از اصل به حاشیه، اضافه نمودن خرافات و اعمال نامناسب با شأن این مراسم، استفاده از احساسات جوانان برای منحرف کردن واقعیت عاشورا، القای مقابله با روحانیت در این مراسمات، القای تفکر جدایی این واقعه از سیاست و…، که همگی از ابعاد جنگ نرم و اشارات و مصادیق رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) با عنوان «ناتوی فرهنگیِ» دشمن است و همچنان نیز با شدت بیشتری ادامه دارد.
بر همین اساس مشاهده می شود که در بعضی از هیئت های مذهبی به ویژه در ایّام محرم و بخصوص در سالهای اخیر و شرایط فعلی و حسّاس کشور وهمچنین در راستای جنگ نرمِ دشمنان دین و علیه نظام اسلامی و گسترش انحراف کهنه ی جدایی دین از سیاست، بعضی از مداحان و سخنرانان در این مجالس به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه مطالبی را عنوان می کنند که در راستای تقویت دشمن و تضعیف دین و بخصوص واقعه ی عاشورا به عنوان سیاسی ترین رویداد تاریخ زندگی ائمه معصوم(ع) می باشد.
از جمله نکاتی که به عنوان مرکز ثقل و هدف اصلی دشمن در این مراسمات و در جهت تضعیف دین و منحرف کردن آن بخصوص واقعه ی عاشورا، مدّ نظر قرار گرفته است عبارتند از:
۱- القای سکولاریزم پنهان در هیئت های مذهبی؛ که این مسأله با توجه به این بیان می شود که گروهی معتقدند که جلسات اهل بیت(ع) نباید سیاسی باشد و این در حالی است که واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) سیاسی ترین فعل امامان معصوم(ع) در طول تاریخ بوده و انقلاب اسلامی ما نیز ادامه همان قیام است بنابراین می بایست از رشد تفکّری که عدم سیاسی بودن این رخداد را تبلیغ می کنند،جلوگیری نمود. ضمن آنکه برخی دلسوزان نظام نیز غیرآگاهانه واژه سیاسی نکردن را بکار می برند اما منظور ایشان جناحی و حزبی نکردن است. اما مخاطب چون این را نمی داند،بلافاصله سیاسی کردن را مساوی با پیروی از نظام و ولایت می پندارد، در حالیکه این کاملاً در خلاف جهت اهداف قیام امام حسین(ع) است.
۲- ممانعت از شناساندن خط اصلی درگیری عاشورا؛ در واقع می بایست اصل ماجرا قربانی حواشی و فرعیات نشود و با توجه به بیان نکات اصلی نهضت عاشورا،این واقعه به همان دوره تاریخی محدود نشود و ادامه ی جنگ امام حسین(ع) با جبهه باطل تا امروز تشریح گردد. در یک کلام مفهوم«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» به درستی تفهیم شود و اینکه کربلای امروز ما و انتخاب در لشگر حسین(ع) یا یزید بودن و قیام و نهضت عاشورایی امروز ما چیست؟
۳- جلوگیری از روشنگری و بصیرت مخاطبان؛ که در واقع وظیفه اصلی هیئت ها و به تبع آن، مداحان و سخنرانان در این ایّام است. شناسایی صف آرایی کلان حق و باطل در دنیای امروز و تبدیل انگیزه های عاشورایی به بصیرت و موضع گیری، از جمله این وظایف می باشد.مفهوم گریه بر اباعبدالله الحسین به درستی تبیین شود و آنچه باعث این مظلومیت شد بیان گردد و در نهایت وظیفه تاریخی ما جلوگیری از تکرار این ظلم باشد.
۴- تبلیغات سوء و ناامید کننده اقتصادی- سیاسی؛ در حال حاضر که کشور در شرایط حساسی قرار دارد و مسائل اقتصادی مهمترین بُعد در این شرایط را در بر گرفته، بعضی افراد با عنوان کردن مسایلی همچون ناتوانی دولت، انحراف دولت، انتقاد از دولت، اظهار پشیمانی از انتخاب۸۴ و۸۸ و دیگر مسایل، جوّ دلسردی و ناامیدی را در بین مخاطبان القاء می کنند و همچنین موجبات ایجاد اختلاف در داخل کشور و خوشحالی دشمنان را فراهم می کنند.
۵- عدم دعا برای انقلاب و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، که در واقع عافیت طلبی است و باید خاطرنشان کرد که این انقلاب ادامه واقعه ی عاشوراست و رهبری آن، پرچمدار این نهضت حسینی است. اما متأسفانه برخی با القائات نادرست، دیگران را از این امر بزرگ نهی می کنند و به خیال خود دامن هیئات را از سیاست پاک نگه می دارند.بدون شک این عده در عصر حسین(ع) به بهانه دین، جواب امام(ع) را لبیک نگفتند و به خیال خود دامن خود را آلوده سیاست نکردند.
۶- استفاده از ابزارآلات نامتعارف و نامتناسب با شأن مجالس سیدالشهداء و همچنین ورود مُد و مُدگرایی های جدید در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، که همگی از وجوه جنگ نرم و تقابل فرهنگی دشمن برای از بین بردن ماهیت اصلی مسأله عاشورا و ایجاد انحراف در بین مردم مخصوصاً جوانان است تا شاید به جای پرداختن به اصل نهضت حسینی، مد و نوع لباس و شال و آلات موسیقی و… هدف اصلی قرار گیرد.
۷- روحانی گریزی، که تلاش بیش از یک دهه رسانه های غربی است و در این راستا اسلام اصیلِ مجاهد که بیدار و در صحنه جهانی نقش باعزّتی دارد، اسلام منحرف معرفی می شود و اسلامی که کاری به دیگران و نظام جهانی ندارد و متحجّرانه سر در ذکر و ورد خود دارد و کنج گوشه نشینی را به هیچ چیزی نمی دهد حاصل تلاش این رسانه ها بوده است. برای تحقق این هدف اولین صدایی را که باید حذف می کردند،صدای عالمان دین بود که در فرهنگ تشیّع از هر انحرافی جلوگیری می کنند، لذا تلاش خزنده ای در راستای حذف روحانیت از هیئات مذهبی انجام گرفته و اینک نیز در حال گسترش است.
در همین زمینه رهبر کبیر انقلاب اسلامی(قدس سّره الشریف)، رسالت وعاظ و منبری ها را در این باره بسیار کلیدی و مهم برشمرده اند و می فرمایند:« اهل منبر کوشش کنند در این که مردم را سوق بدهند به مسایل اسلامی و مسایل سیاسی-اسلامی، مسایل اجتماعی-اسلامی؛ و روضه را دست از آن برندارید که ما با روضه زنده هستیم.»(صحیفه امام،ج۱۳،ص۱۵۸)
دکتر جواد خواجه پور